ABD ile İran arasında yaklaşık dört ay süren çatışmaların ardından başlatılan diplomatik süreçte yeni bir aşamaya geçildi. Geçici ateşkes kapsamında yürütülen temaslar çerçevesinde iki ülkenin heyetleri, kritik görüşmeler için İsviçre'ye ulaştı.
Pakistan'ın arabuluculuğunda sürdürülen süreçte tarafların, 60 günlük ateşkes döneminin ardından kalıcı anlaşmanın şartlarını ele alması bekleniyor. İran devlet medyası, üst düzey yetkililerin İsviçre'ye vardığını duyururken, ABD Başkan Yardımcısı JD Vance'in de görüşmelere katılmak üzere ülkeye geldiği bildirildi.
Müzakereler öncesinde Hürmüz Boğazı'na ilişkin açıklamalar gündeme geldi. İran tarafından boğazın kapatıldığı yönünde değerlendirmeler yapılırken, ABD yönetimi bu iddiaları reddetti. ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), cumartesi günü 55 ticaret gemisinin Hürmüz Boğazı'ndan geçtiğini ve küresel piyasalara 17 milyon varilden fazla petrol taşındığını açıkladı.
ABD Başkanı Donald Trump ise ateşkes süresince Hürmüz Boğazı'ndan geçişlerde herhangi bir ücret uygulanmayacağını belirtti. Trump, görüşmelerin başarısız olması halinde bölgedeki güvenlik hizmetleriyle ilgili farklı uygulamaların gündeme gelebileceğini ifade etti.
İran İslam Cumhuriyeti Rehberi Ayetullah Mücteba Hamaney'in danışmanlarından Muhammed Muhbir, ABD'nin anlaşmadaki bazı yükümlülüklerini yerine getirmediğini savundu.
İran heyetine Meclis Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf'ın başkanlık ettiği, heyette Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ile güvenlik ve enerji alanlarından üst düzey yetkililerin de yer aldığı belirtildi.
Taraflar arasındaki görüşmelerde ateşkesin geleceği, Hürmüz Boğazı'ndaki durum ve bölgesel gelişmelerin ele alınması bekleniyor.